orson welles’e geçmekte fayda var ama

04 Mart 2012

bilinçaltımda orson welles’i kabul etmeyen bir yer var. ya küçüklüğümde kötü bir karakteri oynadıgı bir filmini izledim, ya da geç vakitte bir filmini izlediğim için annemde sağlam bir azar işittim. hangisi bilmiyorum ama bir türlü izlemek gelmiyor içimden onun filmlerini. bugun yeniden “the third man”‘i bir başka platformda duyunca dayanamadım ve izledim.

1949 yapımı, carol reed’in yönettiği film aynı isimli graham green’in romanından uyarlanmış. en iyi ingiliz filmleri sıralamasında bir çok kişi bu filmi birinci sıraya koyuyor. alfred hitchcock tarzına oldukça yakın bir dokuda ilerliyor.

filme bir çok yönden hayran oldum.

öncelikle orson welles kısa bir süre yeralıyor olsa da onun oyunculuğu ya da büyüsü tüm filme damga vuruyor.

planlar, kamera zoomları ve ışık kullanımı zaten film öne çıkıyorsa da filmde ki gerçekçiliğin en önemli nedeni savaş sonrasında viyana sokaklarında geçmesi ve savaşın izlerinin aynen yansıtılması…  filmi izlerken savaşın yıkıcılığı karşısında insanın kanı donuyor. bir çok planda bombalanmış ve yıkılmış evler, sokaklar görmek mümkün. savaşın gerçek tanıklarından biri de denilebilir film için.

ben çok dilli filmleri de özellikle begeniyorum. dünyanın, insanlığın farklı dillerde ama aynı duygularda yaşadıgını anlatıyor bana böyle filmler. savaş öncesi ya da sonrası çekilen bir çok avrupa filminde rastlıyoruz bu özelliğe.

filmin girişinde bir cümle var ki o da çok ilginç. diyor ki; strauss’un müziğini duyduğumuz viyanadan geriye pek bir şey kalmadı , bu sebeple ben constantinapolisi tercih ediyorum. tabii hoşuma gitse de anılmak sonradan hemen istanbul demeyişine içerledim!

filmin müziği de çok orjinal. yönetmen carol reed bir sokak çalgıcısını duyup, çok beğenip sonrasında da aynı kişiye film müziğini yaptırmış. zither adı verilen özel bir enstruman kullanılıyor.

güzel bir gerilim ve gizem filmi “third man” ama beni en çok savaşın izleri ile etkiledi. bu filmleri izledikçe 2. dünya savaşının avrupaya neler ettiğini çok daha iyi gözlemleyebiliyor insan. çok yazık.

Bir Cevap Yazın

